Suports i resistències

Seguim desgranant el volum i les característiques que ens aporta juntament amb el preu.

Aquesta potser no és tan rellevant, però sí que és de les més importants; el volum ens possibilita traçar suports i resistències molt més acurades.

Aquests poden ser traçats sense volum també, únicament fa falta revisar en quins llocs el preu es para i es pot visionar que crea unes zones de barrera. El problema que podem tenir és que hi ha zones més importants que d’altres a definir, i és aquí on el volum ens dóna un plus molt gran.

El volum ens dóna la importància de la zona i per tant sabrem que aquella zona és mol més important que un altre per la quantitat de volum que ha sortit en aquesta.

Mirem un gràfic i sortim de dubtes…

volum

Com pots comprovar, els volums més grans, més importants creen unes zones on posteriorment el preu i rebota una i una altra vegada… això és conseqüència que en aquell punt necessita molta més força per trencar-lo.

En aquest gràfic es pot observar com hi ha zones on les veles són frenades amb una gran quantitat de volum, aquestes són repetides al llarg del temps. Com més repetides i més volum hi hagi més importants són.

Com pintar-les? Molt fàcil busques els volums grans, mires a quina espelma han sigut i si l’espelma és alcista poses la línia a la part superior, i si és baixista a la part inferior, i verifiques que aquesta es repeteix en el temps. A vegades aquesta informació no la tindrem fins al futur, i a vegades aquesta informació ens és confirmada en el mateix moment mirant el passat.

En aquesta forma de pintar les línies hi ha una petita variació, hi ha gent que les pinta just al tancament de l’espelma, i hi ha gent que el que fa és utilitzar la metxa per tant la situa al final de la mateixa. S’ha de pensar que res és exacte i que és la zona el que defineix aquell volum, per tant ens pot servir tant el tancament de l’espelma com el punt més baix o alt, com un punt intremig. La millor forma de saber-ho és posicionant la línia amb més punts de referència i que creï una mena de mitjana de la zona.

Podràs observar que la línia en definitiva és una zona, veuràs que a vegades la respecte al punt, a vegades la dilata (l’arrabassa lleugerament) i d’altres es frena abans d’arribar. Totes aquestes 3 opcions són valides per dir que està respectant-la, ja que aquí res és 100% exacte.

Que és un suport o una resistència?

És difícil dir que és cada línia si el preu no està a prop, per tant actuarà com una o una altra depenent de la posició del preu.
Si el preu està al mig de dues línies la superior la definirem de resistència, o sigui que el preu quan arribi allí es resisteix a trencar-la; i la inferior la definirem com de suport, quan el preu arriba es recolza en ella.
Quasi sempre el trencament d’una d’aquestes línies bé acompanyat d’un increment de volum molt clar, ja que es requereix un esforç per tal de superar-la.

De quina forma pintar-les?

Com a major time frame (escala de temps, temporalitat) estigui feta la línia més força tindrà, per tant una línia pintada a 1 hora tindrà més força que una de 5 minuts, però menys que una d’escala diària.
Per tant has de saber en quin time frame treballaràs aproximadament, i pintar-ne les línies a consciència perquè et serveixin. En el meu cas que treballo en una escala de 1 a 3 minuts depenent de la forma en què es mou el mercat pinto les línies en 1 hora, 15 minuts i 3 minuts.

Com diferenciar-les?

Per començar s’ha de tenir clar que si fas un mar de línies no operaràs mai, perquè no tindràs clar que és o no important. Per tant has de sintetitzar el mercat com si fessis un resum d’un llibre… que és el més important del que estic veient? I dibuixar-ho.
Com he comentat abans les línies a major escala tenen més força, per tant el lògic és que comencis pintant-les d’una escala més gran a una més petita. Per saber la importància d’aquesta pots utilitzar 2 mètodes o combinar-los també.

El primer és el grossor o tipus de línia, pots fer que per exemple la línia de 1 hora tingui un grossor 4, la de 15 minuts 3 i la de 3 minuts 2, o que una sigui recta completament, l’altre de guions grans, l’altre de punts o guions més petits…
El segon mètode pot ser per colors, donant un color diferent a cada temporalitat.
Com veus pots crear-te el teu propi mètode, però és molt important que interioritzis l’escala de colors o formes amb la que estàs treballant perquè et sigui clarament reconeixible a un time frame(TF) més petit.

Per acabar suposo que coneixes com funcionen les veles japoneses, però per si de cas et deixo un petit esquema.

vela

Pots comprovar que tant la espelma de l’esquerra (alcista) com la dreta (baixista) tenen un punt màxim i mínim, aquest informa que durant la seva formació el punt màxim on ha arribat o el mínim són els senyalats. També comproves que el punt d’obertura i tancament estan invertits una espelma alcista acaba per damunt del punt d’obertura i la baixista per sota. La distància entre el punt d’obertura i el tancament forma el cos de l’espelma que queda dibuixat d’un color per diferenciar-ne el sentit fàcilment. La distància entre el cos i el seu punt màxim o mínim queda dibuixat per una línia molt fina que és anomenada metxa.

Doncs per avui crec que és suficient… continuaré desgranant el volum en les següents entregues.

  1 comment for “Suports i resistències

Deixa un comentari

Translate »